Ilves Ikuisesti ry:n kesäpäivä suuntautui 2022 Turkuun ja maailman isoimpaan saaristoon. Risteilimme höyrylaiva Ukkopekalla pienelle Loistokarille, jossa saimme nauttia herkullisen aterian laituritanssien kera.
Itse laivamatka oli jo kokemus hyvän elävän musiikin tahdissa laivan herkkuja nautiskellen. Solistin takana myös live kuvaa tuli isolle näytölle laivan konehuoneesta. WC:ssä käydessä konehuoneen kuumuden hyvin huomasikin sillä miesten wc ainakin oli kuuma kuin sauna ja naisten kertoman mukaan heillä oli yhtä kuumat oltavat.
Laivamatka Loistokarille kesti tunnin ja Loistokarilla vietimme aikaa 2 tuntia nauttien hienosta kesäillasta hyvän ruuan ja laituritanssien kera. Paluumatkalla – tanssien kera – herkuttelijat, jotka olivat etukäteen tilanneet, saivat herkulliset mansikkaleivokset vielä nauttiakseen tai suklaaleivokset.
Joukostamme löytyi varsinainen parkettien partaveitsikin, sillä Juha pyöritti useammatkin piruetit illan aikana. Myös useat muutkin kävivät laiturilla, kuin laivallakin pyörähtämässä tanssin merkeissä.
Kivan merellisen Ukkopekka -risteilyn loputtua osa väestä jäi nauttimaan vielä kesän lämpimästä illasta kauniin Aurajoen rantaan ennen hotellillemme nukkumaan menoa. Aamulla totuttuun tapaan linja-auto lähti kohti Tamperetta kello 11:00. Niin tullessa, kuin mennessä pysähdyimme Pahkapirtillä, josta Juha jo tulomatkalla oli komean Ilves-patsaan ostanut. Patsas kulki etupenkillä turvavöissä komeasti koko matkamme ja pääsi uuteen kotiin Tampereelle palatessamme.
Hotellissa oli jälleen totuttuun tapaan loistava henkilökunta sekä hyvät huoneet. Näin lämpimälläkin ilmastointi viilennytti huoneet hyvin ja nukkuminen oli todella mieluisaa. Hotellimme vanhaan tapaan oli Scandic Julia, josta iso kiitos jälleen kerran Kirsi Myllymäki-Mattilalle, jonka kanssa nämä varaukset hoidan.
Atro Vuolle Oy kuljettajana Petri Honkaniemi taasen takasivat miellyttävän kyydin ammattitaitoisella kuljettajalla. Iso kiitos siitä Atro Vuolle Oy / Petri Honkaniemi. Seuraavan kerran tämä kaksikko on meidän mukanamme seuraavalla matkallamme 20-22.8.2022 Maarianhaminaan.
Jotta matka onnistuisi tarvitaan osallistujat. Meidän matkalla olleet jäsenemme takasivat jälleen 100% onnistumisen, josta iso kiitos kaikille mukana olijoille. Alla vielä historia tietoa Höyrylaiva Ukko Pekasta heidän omilta kotisivuiltaan.
Terveisin
Marko
Lähde: https://www.ukkopekka.fi/historia
s/s Ukkopekan historia
Höyrylaiva s/s Ukkopekka, ent. s/s Turku on rakennettu Hietalahden Sulkutelakka ja – Konepajalla Helsingissä 1938. Alus toimi silloisen Suomen Merenkulkuhallituksen Turun luotsipiirin tarkastusaluksena päätehtävänään merenkulun turvalaitteiden kunnossapito ja huolto. Eniten töitä teetti kaasulla toimivien majakoiden ja loistojen sekä linjavalojen kaasupullojen vaihto. Silloisen Ta. (tarkastusalus) Turun tehtäviin kuului myös poijujen asennukset ja polttoaineiden kuljetukset majakoille. Lisäksi siinä tehtiin luotsien tutkintoajot ja se toimi luotsinvaihtopaikkoina, kun laivaliikenne siirtyi talviväylille.
s/s Ukkopekka sodassa
Toisen maailmansodan aikana Suomen merivoimat otti sen käyttöönsä, asentaen siihen 20 mm. Madsen-ilmatorjuntatykin ohjaamon katolle ja keulakannelle raskaan ilmantorjuntakonekiväärin. Aluksen peräkannelle asennettiin syvyyspomminheittimet, sukellusveneiden torjuntaa varten. Alukselle majoittui tykkiryhmä. Aseistettuna se toimi saattoaluksena, meriliikenteen valvontatehtävässä Ahvenanmaan pohjoispuolella sekä muualla saaristomerellä. Sekä muissa merivoimien tehtävissä kuten väylävartioinnissa ja sukellusveneiden kuuntelussa.
Kesällä 1941 Alus sai erikoisen ja pitkän saattotehtävän. Tehtävänä oli saattaa s/s Tornator-alus Ruotsista Ahvenanmeren kautta, Turun saariston kautta, Selkämerta ja Merenkurkkua kulkien Vaasan satamaan. Lastina oli 5000 tonnia ruukin jyviä, josta riitti jokaiselle suomalaiselle noin puolitoista kiloa leipäviljaa, joten lasti oli arvokas.
Aluksen piti osallistua myös Bengtskärin majakan taisteluun. Mutta sen ajaessa täyttä höyryä kovassa kiireessä merkitsemättömillä väylillä, ajoi se karille lähellä Bengtskäriä lentokoneiden ja aseiden melutessa taustalla.
Saattaja Turku osallistui myös Baltenflotte-tapahtumaan syyskuussa 1941. Paikalla oli iso määrä saksalaisia sota-aluksia. Mukaan lukien taistelulaiva Tirpitz johon saattaja Turku oli lippu- ja vilkutus yhteydessä. Kävipä jopa Turku-laivan miehistöä Tirpitzin kannella, viemässä sinne radiohiljaisuuden vuoksi viestejä.
Takaisin siviiliin
Sodan jälkeen alus oli Neuvostoliiton johtaman valvontakomission käytössä Suomessa säästyen siten pakkoluovutuksesta Neuvostoliittoon. Tehtävän päätyttyä se palasi takaisin alkuperäiseen tehtäväänsä. s/s Turkua käytettiin myös talvisin satamajäänsärkijänä ja kelirikkoaluksena. Jo tammikuussa 1970 vanha (Koli) hiililämmitteinen höyrykattila muutettiin öljylämmitteiseksi ja kolipoksit muutettiin öljysäiliöiksi. Jostain syystä kattila ei toiminut kunnolla ja alukseen vaihdettiin 1978 vanhan kattilan tilalle öljylämmitteinen höyrykattila merenmittausalus s/s Nautiluksesta.
s/s Turku palveli vuosikymmeniä ja teki merkittävän uran tarkastusaluksena. Alus lähti eläkkeelle 1979 vuoden lopussa palatakseen vielä vuodeksi väylätöihin. Väyläalus Seilin potkuriongelmien takia.
Höyrylaivaosakeyhtiö pelasti romuttamiselta
Väylätöiden jälkeen Ukkopekka odotti turkulaisen Valmetin Pansion telakalla romuttamista. Mutta onneksi se siirtyi yksityiseen omistukseen ja erinäisten vaiheiden jälkeen vuonna 1986 alus palasi takaisin kotisatamaansa Aurajoen rantaan. Höyrylaiva s/s Ukkopekkana, Seitsemän seinähullua veljestä -orkesterista kuuluisan Pentti-Oskari Kankaan perheen Höyrylaivaosakeyhtiön omistukseen.
Ukkopekka-nimensä alus sai perheen pojan Karioskari Ukkopekan mukaan. Tämä siirtyi isänsä ammatin jatkamiseen aluksen päällikkönä.
Erittäin viihtyisät ja paremmat ravintolatilat rakennettiin talvella 1987-1988 Uudenkaupungin venetelakalla. Ravintolasalonkien komeat 52 messinkipuitteista ikkunaa ovat peräisin vanhasta puolalaisesta matkustajarahtilaivasta, joka romutettiin Naantalissa. Aluksen mastot on lyhennetty 2000-luvun alussa, jotta se mahtuu kulkemaan Ukko-Pekan sillan alitse.
Alus on liikennöinyt s/s Ukkopekkana lukuisissa Suomen rannikkokaupungeissa kuten Helsingissä, Tammisaaressa, Hangossa, Uudessakaupungissa, Raumalla ja useissa Saaristomeren alueen kunnissa. Se on toiminut myös Turun alueen talouselämän esittelytilana Tukholmassa ja ravintolalaivana useana talvena Piritan satamassa Tallinnassa, Neuvostoliiton vallan aikana sekä Suomen Tasavallan Presidentin edustusristeilyllä Kiinan korkeimman johdon valtiovierailun aikana presidentin kesäasunnolla Kultarannassa Naantalin Luonnonmaalla.
Korkea-arvoisina vieraina ovat olleet useat ulkomaitten presidentit, diplomaatit, ministerit, ja liike-elämän huiput. Kunnianarvoisina erityisesti Tove Jansson, arkkiatri Arvo Ylppö, viulutaiteilija Iisac Stern ja näyttelijä Bill Murray.
s/s Ukkopekka on viimeinen vielä kulussa oleva laiva, joka on osallistunut Talvi- ja Jatkosotaan.